Första advent, snart är julen kommen.

Ja då var det första advent och jag befinner mig i Thailand. Jag hade inga större förväntningar på dagen. Var nere på stranden en sväng, badade och solade. Gick hem när solen gick i moln. Var uttråkad så jag gick ner till Sabai Sabai och fick massage. Hon som äger massagestället blev lite ledsen över att jag ska åka så hon sa åt mig att komma tillbaka nu i veckan så ska jag få en present av henne. Väldigt snällt!

Jag har kommit fram till att alla vet vem jag är här på ön också, de vet var jag bor, vad jag heter och vilka som är mina närmaste vänner. Helt otroligt!

Efter massagen gick jag hem och kollade på Mammas pojkar, mitt nya favoritprogram. Det går nämligen att följa den på TV4 play. Toppen tycker jag. När jag kollat klart fick jag en förfrågan från Maria om jag ville med ner på stranden för att äta adventmiddag och eftersom jag inte hade några planer sen innann tänkte jag att det kan ju vara trevligt.

Vi skulle äta middag klockan sju, solen går ner runt klockan sex så jag gick ner tidigare för att få lite roliga bilder. Detta är en av alla bilder:



Eftersom jag var först på plats så satt jag brevid resturaungen och kolla på barn som lekte och tankte på hur avslappnad jag har blivit av den här resan. Jag har haft en väldigt kämpig höst med knäont, skolstress etc. och nu kan jag verkligen känna att allt har lagt sig.



Och jag har faktiskt fått lite färg nu!

Sen trilla alla människor in, Maria hade tagit med sig en petflaska och fyra ljus som vi gjorde till en adventljusstake. Vi fyllde den med sand och prydde den med lite snäckor. Hur bra som helst! Det roliga var att hela resturaungens personal undrade varför vi bara tände ett av de fyra ljusen. Tänk vad andras kulturer kan vara konstiga, och hur förklarar man då ordet advent på engelska? Jo att det är en väntan på jul.



Här är alla som var med ner och firade första advent tillsammans.



Lite tjejer från min skola, så Pelle från Thaiskolan och Marias föräldrar som hade tagit med sig glögg och pepparkaka! Kan man ha det bättre än så, längtan till jul blev ju inte mindre när man kan sitta i Thailand och lukta på en pepparkaka, mums! Ytterligare lite förundran från personalen då de inte visste vad glögg var för något, de tyckte vi var knäppa som ville värma upp rött vin. Men det gick de med men på Thaiviss.



Deloc gör i ordningen en gryta till oss.



Åh här kommer den supergoda glöggen.




Och det är det här jag menar med the Thaiway, ja man har en gryta som kräver värme och då passar grillen alldeles ypperligt. Brevid glöggen ligger det fisk och potatis.

Sedan så tändes det första ljuset.

När första ljuset brinner står julens dörr på glänt och alla människor glädjas att fira få advent.



Mums!

Efter att vi fått vår del så bjöd vi personalen på glögg och pepparkaka.



Här är coco fram och tigger, han är så rolig, en riktig skådespelare. Han ställde sig på knä brevid mig och ville smaka.

Så en bra kväll blev det med adventljus, glögg och pepparkaka.




Jag har nog också kommit på att jag är mjölkintolerant, jag har ju nästan jämt ont i magen hemma eller går runt och fiser. Men här nere så äter jag knappt några mjölkprodukter alls och de dagar jag gör det så får jag ont i magen och fiser. Så min slutsats är alltså att när jag kommer hem så ska jag byta ut allt till laktosfria produkter.
Synd för jag älskar verkligen dipp och grönsaker. Men som tur finns det ju nu mera laktosfri gräddfil, jag hoppas att den är god.

Imorgon bli det stranden!

Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0