Första advent, snart är julen kommen.

Ja då var det första advent och jag befinner mig i Thailand. Jag hade inga större förväntningar på dagen. Var nere på stranden en sväng, badade och solade. Gick hem när solen gick i moln. Var uttråkad så jag gick ner till Sabai Sabai och fick massage. Hon som äger massagestället blev lite ledsen över att jag ska åka så hon sa åt mig att komma tillbaka nu i veckan så ska jag få en present av henne. Väldigt snällt!

Jag har kommit fram till att alla vet vem jag är här på ön också, de vet var jag bor, vad jag heter och vilka som är mina närmaste vänner. Helt otroligt!

Efter massagen gick jag hem och kollade på Mammas pojkar, mitt nya favoritprogram. Det går nämligen att följa den på TV4 play. Toppen tycker jag. När jag kollat klart fick jag en förfrågan från Maria om jag ville med ner på stranden för att äta adventmiddag och eftersom jag inte hade några planer sen innann tänkte jag att det kan ju vara trevligt.

Vi skulle äta middag klockan sju, solen går ner runt klockan sex så jag gick ner tidigare för att få lite roliga bilder. Detta är en av alla bilder:

Eftersom jag var först på plats så satt jag brevid resturaungen och kolla på barn som lekte och tankte på hur avslappnad jag har blivit av den här resan. Jag har haft en väldigt kämpig höst med knäont, skolstress etc. och nu kan jag verkligen känna att allt har lagt sig.

Och jag har faktiskt fått lite färg nu!

Sen trilla alla människor in, Maria hade tagit med sig en petflaska och fyra ljus som vi gjorde till en adventljusstake. Vi fyllde den med sand och prydde den med lite snäckor. Hur bra som helst! Det roliga var att hela resturaungens personal undrade varför vi bara tände ett av de fyra ljusen. Tänk vad andras kulturer kan vara konstiga, och hur förklarar man då ordet advent på engelska? Jo att det är en väntan på jul.

Här är alla som var med ner och firade första advent tillsammans.

Lite tjejer från min skola, så Pelle från Thaiskolan och Marias föräldrar som hade tagit med sig glögg och pepparkaka! Kan man ha det bättre än så, längtan till jul blev ju inte mindre när man kan sitta i Thailand och lukta på en pepparkaka, mums! Ytterligare lite förundran från personalen då de inte visste vad glögg var för något, de tyckte vi var knäppa som ville värma upp rött vin. Men det gick de med men på Thaiviss.

Deloc gör i ordningen en gryta till oss.

Åh här kommer den supergoda glöggen.

Och det är det här jag menar med the Thaiway, ja man har en gryta som kräver värme och då passar grillen alldeles ypperligt. Brevid glöggen ligger det fisk och potatis.

Sedan så tändes det första ljuset.

När första ljuset brinner står julens dörr på glänt och alla människor glädjas att fira få advent.

Mums!

Efter att vi fått vår del så bjöd vi personalen på glögg och pepparkaka.

Här är coco fram och tigger, han är så rolig, en riktig skådespelare. Han ställde sig på knä brevid mig och ville smaka.

Så en bra kväll blev det med adventljus, glögg och pepparkaka.

Jag har nog också kommit på att jag är mjölkintolerant, jag har ju nästan jämt ont i magen hemma eller går runt och fiser. Men här nere så äter jag knappt några mjölkprodukter alls och de dagar jag gör det så får jag ont i magen och fiser. Så min slutsats är alltså att när jag kommer hem så ska jag byta ut allt till laktosfria produkter.
Synd för jag älskar verkligen dipp och grönsaker. Men som tur finns det ju nu mera laktosfri gräddfil, jag hoppas att den är god.

Imorgon bli det stranden!

Tjing!

Önskelista

Detta önskar jag mig i julklapp:

- En blender som klarar av att krossa is
- Presentkort på SF bio
- Presentkort på H&M, till smink
- Pengar att leva för i januari (csn är ju så snälla och lånar ut 3500kr den månaden)
- Avbetalningen på min Ipod
- Lila badhanddukar från hemtex
- En upplevelse t ex biljetter till en show, massage eller bli utbjuden på middag

Ja sen var det väl inte så mycket mer.

Idag har jag varit på stranden och solat, sen middag på Thai cat, träffat Pelle och Gino. Pelle var så gullig, vi har tidigare pratat om att han ska rita ut på en karta vad jag ska uppleva i Bangkok men så tyckte jag att kartorna är så dyra. Ja men då har han köpt en karta till mig idag när han var i Krabi som han ska kluttra lite på. Guld till en supersnäll kille.
Nu mera promenerar förövrigt jag och Jenny, lämna tillbaka vår fina motorbike idag. Det är billigare och skönare att vara utan.

Imorgon ska vi pressa på stranden för nu är det inte många dagar kvar på vår vistelse här på Lanta.

Natti!

Yes!!

Nu har jag semester sista veckan på Koh lanta för att jag har skrivit klart mina delar, i alla fall tills jag kommer hem till Sverige där jag kan kolla upp resten av litteraturen. Så grymt bra! Men idag då när jag inte har kunnat sola så har jag suttit inne och rullat tummarna tills jag träffa Malin. För det är så att Malin läser matte A (gymnasienivå) och hon hade kört fast på ekvationer, jag sa att jag kunde läsa lite och se om jag kunde hjälpa henne. Tiden bara försvann, vi har suttit i fem timmar idag och löst tal, jag har försökt förklara och förklara och till sist knäckte Malin det. Så min dag har verkligen varit utmanande för mig. Jag trodde väl aldrig att jag skulle klara av att lära någon gymnasiematte men ack så fel jag hade.

Nu senare på dagen så kom Paula in från Thaiskolan och fråga om vi kände en kille, men igen av oss hade hört talas om honom. Tydligen har han rökt på och hamnat i en psykos vilket resulterat i att han gått runt naken på stranden och pratat svenska med Thailändare. Mats och Paula fick till slut tag på en vän till honom men hon var inte så nära och tänker inte komma och ta hand om honom, så han är fast med Paulan som inte känner honom.

Jenny och jag kollar runt på transfer till Krabi airport och hitta en sida som beskriver färjerna och om tider på dem. Haha sidan var så rolig, beskriver hur lång tid det tar att snubbla från Phuket till Krabi. Direkt översatt från engelska till svenska.

Ikväll ska jag nog bara ta det väldigt lungt, kanske ska iväg och ta EN öl med de andra men jag känner mig tveksam till det.

Åh nu regnar det igen, toppen! Missa en dag sol, usch!

Tjing!

Bränd

Nu har det varit sol i tre dagar i sträck och jag har naturligtvis tillbringat dessa dagar på stranden för att bättra på brännan.
Igår var solen bakom moln men det var i alla fall sol, jag tänkte att då gör väl jag som alla andra och drar på mig Bronze oil, toppen! Bränd var ordet men förvånansvårt brun också.
På kvällen var hela skolan på Thai cat och åt hejdåmiddag för att Gustav och Carina åker till Krabi. Efter middagen drog jag och Jenny hem, jag kolla på filmen Marley and me och Jenny prata med Janne.

Idag vakna jag förvånadsvärt tidigt för att inte ha en väckarklocka på, upp äta en billig frukost på Thaiskolan och sedan snabbt ner på stranden där jag tillbringade hela dagen. Det som skiljde sig från gårdagen var att det var stekande hett och inte ett moln så långt ögat kunde se. Även fast jag har haft solskyddfaktor 30 på axlar och armar så är jag väldigt bränd där, kanske lite från gårdagen som blivit mer bränt.
Jag och Jenny har hoppat i de höga vågorna och det var verkligen jättekul att lyftas i land för att sedan bli utdragen igen.
När vi tröttnat på solen så gick jag, Jenny och Carina iväg och fick Aloe vera-massage.

Nu på kvällen så var vi några stycken som åt middag på en annan strand än var vi brukar äta, väldigt god mat. Dock har min fantasi på mat här nere försvunnit så det fick bli salamipizza.

Ikväll får det bli en film och lite hem- och Richard-längtan.

Åh jag vill bara hem NU! Trött på Thailand!

Godnatt!

Bakis och skakis

Dagen har gått som i en dimma för mig hela dagen, helt superbakis och väldigt trött.

I förrgår träffade jag Linneas lillasyster på Thai cat, drack lite öl snackade, Liza och Johan berättade om sin otroligt spännande resa som de gör genom Asien. Sedan gick det över till bara allmänt prat om allt och inget. Kvällen blev sen, jag kom hem halv tolv, vi satt enda tills personalen ville gå hem. Vi bestämde att det fick bli en middag dagen efter.

Igår så låg jag, Jenny och nästan resten av skolan på stranden för det var första gången på en och en halv vecka som det inte regna. Jag brände mig på tre ställen på armen, gjorde inte ont men såg inte allt för strålande ut eller det var kanske det de gjorde?
Klockan sju var det bestämt med Liza och Johan att vi skulle äta, jag bjöd in Jenny och Anna (inte hon jag skriver med) så dem hängde också med.
Jenny och jag kom först till restaurangen och efter ett tag kom Anna men ingen Liza och Johan. Jag hade medvetet valt en lite mer Thailändsk restaurang som var lite svårare att hitta till och när de inte kom så blev jag orolig över mitt val. Slängde i alla fall iväg ett sms och då visade det sig att massagen dem gått på innan hade tagit mycket längre tid än beräknat.
Vi åt god mat och började dricka lite öl, Jenny åkte hem tidigare och jag, Anna, Liza och Johan beslöt oss för att dra vidare ner till stranden för att ta nån öl till.
Denna nån öl till slutade med 21 flaskor öl delat på fyra personer, flaskorna är inte så små heller, det är väl ungefär 70cl i varje. Men vi hade riktigt trevligt där nere, snacka om allt mellan himmel och jord igen. Efter ett tag gör vi upptäckten att det är ju bara vi och personalen kvar, vissa ur personalen hade till och med lagt sig för att sova i en koja men vi fortsatte prata och dricka mera. Lyssna på gyllene tider som så tydligt ska representera Sverige där, i och för sig så har de Abba, Timbuktu och någon mer, a ja Koh Lanta är tyvärr väldigt försvenskat.

Tiden gick och jag gjorde upptäckten igen att det inte var mörkt ute längre utan att det verka bli mer åt det blå hållet på himlen. Vi kolla på klocka och fick världens chock när vi insåg att den var 4.40!
Jag var redigt full och tänkte sluta dricka men Liza bjöd mig på en till och dum som jag var drack jag den också.

Vårt festande slutade klockan 5.45, jag skulle egentligen upp tidigt runt 8 men det var ju ingen chans att det skulle fungera, klarade knappt att gå hem så en kille ur personalen gav mig skjuts de ynka 200 meter som jag har hem från den baren.

Det gick toppen att ta sig in genom entrédörren men sen när jag skulle smyga in genom sovrumsdörren så tappa jag nyckeln i väskan och kunde inte hitta den igen. Innan jag åkte från baren så hade jag skickat sms till Jenny så det visade sig att hon vaknat till av det och var inne på toa när jag satt utanför vår dörr. En liten knackning och hon öppna, sen var det lugna gatan, hann dock prata en snabbis med Richard på msn innan jag somna klockan 7. Klockan 11 vakna jag till och insåg att det var strålande sol så jag och Jenny drog ner på stranden, man skulle kunna säga att jag var rätt rund om fötterna fortfarande.

Resten av dagen har jag gått runt i min dimma enda tills jag fick vätskeersättning som nästan helt tog bort min huvudvärk.

Jag sänder en tanke till Liza och Johan som har suttit hela dagen på en buss till Bangkok, tydligen med dålig AC.

Imorgon får jag gå upp tidigt och ta igen plugget som jag missade idag.

Tjohej!

Slö helg

Helgen har gått i slöhetens tecken, lördag var jag hemma och kolla på regnet som öste ner istället för att hänga med på båtresan. Tråkigt med allt detta regn, de värsta är att det är lovat regn de sista dagarna som jag befinner mig i Thailand, ahhhh! Det stämde dock inte idag då det glimta några strålar genom molnen. Fort som attan drog Jenny och jag ner på stranden för att blotta våra kroppar. På stranden drack jag en MelonShake och läste ut Små citroner gula, den är bra. Jag fällde några tårar bakom brillorna och sände en tanke till farmor och farfar. Nu kom jag precis hem från Bajen där jag har intagit en riktigt god måltid, skagenröra till förrätt och Spaghetti carbonara till huvudrätt. Dum som jag är så har jag inte kollat på mobilen idag, det visade sig att Linneas lillasyster skickat sms kl 13.30 och detta såg jag kl 19. Hoppas hon svarar snart så att vi kan gå iväg och ta en öl eller nåt. Det är ju så roligt när det är folk man känner/känner till är på samma ö som en själv. Annars ska jag väl bara fortsätta med examensarbetet, vi ska vara klara med det till den 2 december, jag tror vi kan fixa det bara vi lägger ner tid och energi. Tjing

Ja viill hem

Jag vill hem!

ÖL!!

Kort inlägg ikväll:

Ikväll dricker jag och Jenny öl, cider och alkoläsk, det var verkligen en spontan idé. Roligt är det!

Jenny chattar med Janne och jag skriver examensarbete, undra hur det här ska gå?

Mmm ost och kex!

Jag längtar hem men ändå inte, hur kan det komma sig?
Jo för hemma blir man ren när man duschar och börjar inte svettas så fort man lämnar rummet där det finns AC. Men hemma så är det kallt och blåsigt. Sen är det väldigt mycket dyrare hemma än vad det är här. Här kan man få massage för 50kr det får man absolut inte hemma, det kommer jag verkligen sakna.

Det är bara två veckor kvar nu, helt stört att jag varit här nere i fyra veckor, det trodde jag att jag aldrig skulle klara av men nu har jag gjort det. Jag känner mig lite stressad över att det bara är två veckor kvar för min brunhet är nog inte på sin topp än. Visst min rumpa är vitare än snö men det hjälper ju inte för jag ser fortfarande väldigt blek ut, mamma är nog brunare än mig eller kanske inte men människor som blir bruna i svenska sommaren kan nog till viss del vara brunare än mig.

Åh när jag kommer hem vill jag ha ost och kex, ligga på soffan hemma hos Richard och bara njuta av tillvaron. För det är det som är det bästa med hemma, där finns Richard! Jag saknar honom väldigt mycket. Jag träffa en tjej här nere andra veckan som sa att det var tufft de två första veckorna och sen var det inte så jobbigt att vara ifårn pojkvännen. Men jag känner verkligen att längtan bara blir större och större för varje dag/vecka som går.

Idag har jag pluggat en del och insett att vi måste spurta på lite med arbetet om det ska räknas som klart om två veckor. Jag ska fortsätta skriva senare idag, just nu har jag tagit en paus. Sitter nere i soffan på skolan tillsammans med Anna (inte hon som jag skriver ex-arbete med) och slappar, hon spelar Farmvill och jag surfar runt på nätet.

Imorgon blir det först frukost på Slow down (inte Somewhere else som jag skrev igår), det ska bli riktigt roligt, hoppas bara att det är fint väder, det behövs för att humöret ska kännas riktigt på topp här nere. Sen ska jag och Jenny in till Saladan (staden på koh lanta), jag har tänkt shoppa lite julklappar om jag kan hitta några och kanske en klänning till mig själv.

Ytterligare en bra sak med att komma hem, ett internet som inte hänger sig eller är singellångsamt.

Näe nu ska jag nog tjata på Jenny att vi ska gå och äta middag på Xbath, vårt andra hem.

Tjing på dig! (som dem säger i filmen Casablanca)

Vilken dag.

Nu är klockan snart 20.20 och dagen har varit mulen ända sen i morse. Jag har pluggat nästan hela dagen. Allt har gått väldigt segt. Jag började med att gnälla för Mia (en av ägarna på skolan) och hon försökte få mig att se allt ur ett annat perspektiv. Sen kom Anna och Stefan över och då fortsatte vi gnälla lite tillsammans över arbetet och dess tröghet. Jag och Anna diskuterade hurvida vi ska göra med teoridelen och kom fram till att utöka och reflektera lite i texten för att se om det är den rätta metoden, slängde in lite Vyggan (Vygotskij en pedagog som skrivit om lärteorier) på det för att verka lite smart och det lätt väldigt smart när jag läste texten högt för mig själv. Dock kan väl både jag och Anna inse att vi inte kommit allt förlångt idag även fast vi suttit framför datorerna hela dagen. Imorgon tror jag att det får bli skärpning på den punkten.

På fredag ska skolan iväg till Somewhere else för att äta frukostbuffé, äggröra, bacon, frukt, bröd och mycket mer. Efter frukosten ska vi spela vollyboll i jämt fördelade lag med lika många tjejer och killar i varje lag. Yeah right! Den enda killen vi har är ju Mats, resten är tjejer på vår skolan. Hmm men Thaiskolan kanske ska vara med, vad vet jag?

På lördag ska jag iväg på en snorkeltur med skolan, vi ska runt till fyra öar och gå i en grotta, äta lunch på en strand. Det ska tydligen även där vara en buffé, smaskens! Jag kanske till och med får med Jenny på denna utflykt, hoppas det blir sol för då blir hon så glad.

Under min tid här nere, snart fyra veckor, så har jag hunnit läsa nästan fyra skönlitterära böcker plus kurslitteratur då.
Första boken var Ps. I love you; Skriven på engelska, den skiljer sig väldigt mycket från filmen som kom ut för ett tag sen. Jag gillade verkligen filmen men nu efter att ha läst boken så är den bättre.
Andra boken var Aldrig fucka upp; den var bra men hade ett konstigt slut, lite för förutsägbar tycker jag.
Tredje boken var Patsy Palmer, All of me; Även den skriven på engelska, den handlar om en barnskådis som är djupt beroende av droger och så får man följa hennes karriär och liv fram till för något år sedan. Om ni har lagt märke till det så finns det en solskyddsfaktor som heter Palmer-Cutler så är det i alla fall hennes märke.
Fjärde boken är en Shoppaholikers bekännelser; Den är rolig och lättläst, precis så som jag vill att en bok ska va just nu.

Jag hoppas verkligen att jag hinner läsa några böcker till under de två återstående veckorna.

Nu på kvällen, ja innan jag börjde blogga så kollade jag på Mammas pojkar, vad roligt och skönt det känns att få se lite svensk tv när den är som bäst men väldigt IQ-befriat, haha!

Idag har jag gjort ett väldigt bra inköp, datorn blir så varm här nere eftersom den tydligen inte är riktigt byggd  för den här värmen, en kylplatta med tre fläktar som man ställer datorn på och sen kopplar in USB-sladden, datorn är helt sval nu efter att jag börjat använda den. Det var ju inget dyrt inköp egentligen med tanke på att min dator fungerar hela min vistelse. 60 svenska kronor är priset.

Imorgon ska jag skärpa mig, gå upp tidigt, och ja mamma jag vet att 7.30 inte är tidigt men för mig är det de, plugga och ligga på stranden om det kan behaga sig att bli sol någon gång.

Vi hörs imorrn!

Weekend till Phi phi

Som jag skrev förra gången så skulle jag ju åka till Phi phi och nu har jag varit där fredag till söndag.

Resan började med att jag och Maria blev hämtade utan för mitt hus. Vi fick åka bilflak till båten som skulle ta oss över till Phi phi. I hamnen mötes vi upp av Helen och Carro som också skulle med oss dit.
Båten var skramlig och väldigt varm. Helen och Carro var så trötta från dagen innan så de tog en tupplur i allt oväsen.

Som biljett på båten fick man en klisterlapp att ha på bröstet så att de på båten skulle veta var man skulle gå av någonstans.

När vi kom fram till Phi phi så gick vi raka vägen till vårt vandrarhem. Det var som en låda med flera rum i och en veranda ut mot stan. Eller ja vi bodde ju mitt i stan.

Så här såg mitt rum ut, enkelt och bekvämt för 300bath per natt (60kr).

Efter in-checkning gick vi alla i väg och åt mat på en liten restuarang, jag åt till allas häpnan Kyckling och cashewnötter, dock var den inte lika god som den är på Lanta.

När vi ätit begav sig jag, Maria och Maria ut på en promenad upp mot toppen eller som det kallas Wiew point där man kan kolla ut över hela Phi phi. Det var många trappor och jag tror inte att jag har svettats så mycket som jag gjorde på den promenaden.

När vi kommit halvvägs såg utsikten ut så här.

Det var otroligt vackert där uppe.

Väl uppe så kunde man kolla på ett kort över hur Phi phi såg ut efter Tsunamin slagit till över ön och sedan kolla på utsikten. Hade vi kommit lite senare så hade jag kunnat fotat solnedgången, men men en annan gång kanske.
Duktiga affärsmän som de är i Thailand så tog det enda fiket uppe på toppen rejält betalt för en liten flaska vatten, men vad skulle vi göra, törsten var väldigt påtaglig efter en lång promenad i solen.

På vägen ner såg jag den här roliga skylten och lödd rådet.

Helen som var med oss tatuera sig hela kvällen och natten så vi hängde en del på tatueringsstället.

Här sitter Maria och Malin.

Efter att varit hos Helen ett tag så gick vi iväg till en krog som inte skulle öppna förens dagen efter, där spelar ett band som har haft spelningar på Åland och Norrtälje.

Och nu har jag faktiskt börjat få lite färg i jämförelse mot tidigare.

Senare på kvällen gick jag, Maria och Annica ner på stranden och kolla på eldshowerna som verkligen finns överallt.

Dagen efter åkte jag, Maria och Annica ut på en båtutflykt, segla runt en ö.
Där besökte vi Monkey beach, där det bara bodde massa apor längs berget. Sedan fortsatte trippen mot en klippa där man kunde hoppa ner ifrån, det var tio meter högt. Vi stannade på en plats och snorklade, det var verkligen jätteroligt att se alla olika fiskar. Dock upplevde jag skräck när jag såg svarta taggborrar som tydligen är farliga. Blir man stucken så får man inte ut taggen, huha.
Det sista vi gjorde var att besöka Maya bay där filmen The beach är inspelad, vi gick i land och promenerade till stranden där svensken blir uppäten i filmen.
Hela utflykten avslutades med ett kvällsdopp och ett foto taget från masten.

Från den här hamnen blev vi hämtade med båten.

De läskiga aporna som kunde bitas, jag höll mig på långt avstånd.

Jag hade nog också hoppat om det inte hade gjort så ont i knät den dagen.

Annica och Maria som åkte båten med mig.

Maya bay där filmen The beach spelades in. Det var så himla fin sand där och vattnet var riktigt varmt.

Sista bilden för dagen.

Nu dagarna efter så har jag pluggat och solat på stranden. Brände mina ben och min mage, det gör lite ont när man drar på sig kläderna men men.

Igår åkte jag ner på stranden för att ligga i en träkoja men så fort vi kom ner så började värsta ovädret. Så jag satt i ren skräck och lyssnade på åskan och hur regnet smattra mot taket på kojan. Jag gillar inte åskan när jag är hemma i Sverige i ett hus och nu satt man nere på en strand i tron om att jag skulle dö. Men jag överlevde som tur var, dock så blev jag fast där nere hela dagen eftersom det regna hela tiden.
Det var lite roligt för personalen på Thai cat berätta att det skulle komma två skurar och det gjorde det men i långa perioder.

När jag kom hem på kvällen och kolla min mail så hade jag fått mail från humsam-biblioteket som säger att jag har glömt lämna tillbaka en bok. Men jag har inte lånat den boken, känner verkligen inte igen varken titel eller omslag. Så idag blir det nog mer tjafs med dem och plugg.

Pling plong

Phi phi

Imorgon bär det av till Phi phi för en helgs vistelse. Vi ska partja lite och ut på en segelbåt för att snorkla. Det ska bli jätteroligt! Jag kommer hem på söndag morgon igen för att fortsätta livet med studier.

Idag fick jag beskedet som jag väntat på i två och en halv vecka, och ja jag är underkänd i PA3-kursen. Jag har nog haft det lite på känn men inte viljat inse det. Så jag började den här dagen med att gråta floder över en väldigt jobbig höst som sedan gav mig betyget U. Det som gör det mer jobbigt är att omtentan börjar en dag efter att jag kommit hem från Thailand så jag får ta nästa som är i februari, suck!

Så istället för att plugga hela dagen så har jag suttit i skuggan nere på stranden och någon gång ibland tagit mig ett dopp, idag har det inte varit lika många maneter i vattnet så det var riktigt svalkande. Dock har det varit väldigt höga vågor så det var svårt att gå i och komma upp ur vattnet.

Efter egenömkan på stranden så gick jag hem och började med plugget igen, så nu har jag kommit en bit idag och det får jag vara nöjd med.

Nu på kvällen var jag, Maria, Jenny, Florianne och Pelle ner på stranden, åt middag och spelade Plump vilket är ett skönt avbrott från pluggandet. Mycket skratt på en skön strand.

Ikväll ska jag se en film och bara ta hand om mig själv!

Tjingeling

Men åh!

Jaha så idag har strömmen på hela Koh lanta varit avstängd, tydligen hade något gått sönder på ett ställe och för att laga det så stänger man av hela ön. Skit också! Det har varit riktigt varmt idag och när man inte kan ha fläktar igång ja då blir det ännu varmare.
Jag har istället för att plugga legat på stranden hela dagen och naturligtvis har jag brännt ryggen av solen och blivit bränd av maneterna i vattnet, vilken underbar dag!

Så i all min jobbighetsångest så bestämde jag mig för att gå igenom december månads inkomster och utgifter. Det visade sig att csn kommer betala ut 3910kr, vem lever på så lite?, och jag har räkningar som uppgår till kanske 3600kr och sen tillkommer en månads matpengar på runt 1500kr. Detta innebär, som de flesta kan räkna ut, att jag kommer få äta luft i januari eller bara önska mig pengar i julklapp, jippi vad roligt!
Jag som hade tänkt önska mig en blender, som kan krossa is, som är lila,  som jag sett från OBH nordica. Men adjö med sakerdrömmarna och välkommen pengarjulklapparna!

När jag var på väg från stranden idag så blev jag bjuden, av dem på massagestället, på mangosallad med röd chilli i, det var riktigt starkt och dem skratta åt mig och mina känsliga smaklökar. Som plåster på såren gav dem mig en kopp med isvatten, en pepsi och en gul mango. Dem är för roliga, jag fösökte fråga dem om de äter salladen som lunch eller bara som snacks men dem kan inte engelska så bra så dem bara skratta och fråga om jag ville ha mer sallad.

Nu när jag kom hem fick jag i alla fall duscha av mig all sand som jag också börjar störa mig otroligt mycket på, idag hade jag sand i hela hårbotten. Sen är det alltid sand på golvet i rummet och i sängen. Det är som att sova i en sandlåda ungefär och bo i en öken.

När internet och strömmen kom i gång igen så satte jag och Anna i gång med examensarbetet, det går bra, vi finslipar på lektionsplaneringarna just nu.

Ikväll ska det bli kyckling och ris igen, woho, på sunset nere vid stranden. Då vet man i alla fall att det blir gott om dem inte bytt kock just idag.

Tjing pling!

Lite fest

Igår firade vi Pelle på riktigt nere på stranden. Restuarangen hade dukat upp långbord nere vid vattnet, det var levande ljus och romans i luften, det är synd att Richard inte var där.
Jag åt Kyckling satay åh det var verkligen gudomligt men väldigt dyrt insåg jag sen när jag fick notan. Pelle fick en tårta i present av oss och efter middagen dropade in fler som fyllde på med dricka till honom hela kvällen.
Pelle och nån till släppte iväg eldballonger upp i skyn, det var riktigt roligt att se hur högt upp dem kommer. Tydligen ska man önska sig något och sen hoppas på att ens ballong flyger högt för det betyder tur. Ena killens ballong flög upp tre meter sen störta den ner i vattnet, men han har lite otur här i livet. Killen har tydligen kommit ner hit och blivit beroende av en drog som man inte får gå runt och ha på sig, straffet är avrättning. Han var lite otäck när han satt vid bordet, händerna skakade och han flumprata en hel del. Tydligen har han inte råd att åka hem till Sverige men så har han haft turen att hitta en tjej som är rik, hon ska betala hans biljett i utbytte mot giftermål i Sverige. Nog om det.

Efter middagen drog vi iväg till en annan krog som heter Ting tong (det betyder crazy på Thai), den låg precis nere vid vattnet. Personalen på Ting tong gav i praktiken en en joint när man klev in, man kunde bli erbjuden i alla fall, det luktade apa där på grund av marijuana. Personalen gick bara runt som stora leenden eller satt och rökte med gästerna. Det känns så skumt att sitta så öppet med folk som röker på, det har aldrig hänt mig förut. Jag var där till kl 2.30 sen åkte jag och Maria till Mr green och åt fyllekäk, och jo det var ris och kyckling igen för här finns det inga McDonalds.
Sen hem och där satt Jenny och prata med Janne på msn vilket hon även hade fortsatt med under mina sex timmars sömn. Hon ligger och sover nu istället.

Idag började dagen med min vanliga frukost; rostat bröd, yoghurt och juice plus en nytillkommen frukt för mig, Pomelo som är en jättestor citrus, smakar lite sötare än vad en grape gör.

Jag kan leva på den, priset är cirka 4kr.

Efter frukosten drog jag ner till stranden och låg där i tre timmar och pressa men sen helt plötsligt kom det några droppar så då gick jag iväg och fick en och en halv timme massage, grymt skönt!

Nu har jag spelat melodikrysset och det gick jättedåligt, det är svårt när man är själv. Resten av dagen ska jag nog bara vara hemma och softa. Vänta på att Richard dyker in på msn eller skype för vi har inte pratat med varandra på två dagar.

C'ya!

uh en orm!

Jag kanner mig helt forstord, uh det vr en orm pa skolan idag. Jag satt p[ andra vaningen pa skolan nar jag horde ett skrik fran nedervaningen. Alla pa andra vaningen reagerade och sedan horde vi Maria skrika att det var en orm. Mia som driver skolan gick sakta ner och sag den hanga ner over dorrkarmen. Hon gjorde ett indianaJonesskutt over racket och sprang in till den andra skolan for att hamta en thailandare, han kom in med  en kvast for att forsoka mota bort ormen men insag att ormen var nastan over en meter lang. Sa han gick ivag och hamta nagot annat. Han lyckades fa upp dorren och putta ner ormen som snabbt ringla ivag ut pa var bakgard igen. Det ackligaste med hela grejen var att det sag ut som att ormen klattra langs vaggen utan att behova nagot som stod.
Sa nu har jag jattesvart for att ga forbi den dorren utan att kolla runt i hela rummet och trappen, sa psykiskt pafrestande. Jag trodde faktiskt inte att vi skulle ha ormar just dar vi bor men tydligen.

Idag sa har jag och Anna varit och besokt ena svenska skolan men det gick inte som vi hade tankt oss. Det sluta med att istallet for att lararen skulle genomfora lektionen sa ska vi nu komma till skolan nasta fredag for att halla en snabb lektion i geografi pa stranden. Dumt! Jag ska ju aka till Phi phi oarna nasta fredag men det kanske gar att komma dit senare pa dagen, ska kolla upp det senare.

Jag har hittat ett hotell i Bangkok som jag och Jenny boka idag, det kostar 1800bath vilket blir knappt 100kr i var per natt, tre stjarnigt, det blir lite lyx i alla fall.

Nu pa kvallen var vi pa en ny restuarang och at middag, Pelle fick valja eftersom han fyller 28 ar idag. Kul for honom. Maten var god, jag har val snart provat kyckling cashewnotter overallt snart har pa koh lanta. Har som fastnat for det sa imorgon ska jag testa nagot nytt. Vi ska ivag och kalasa for Pelle pa Thai cat, en av restuarangerna langs havet, det blir mat och sen en tarta. Vi kanske blir runt 10 personer, det blir roligt tror jag.

Nae nu ska jag vanta pa att mannen i mitt liv ska logga in pa natet sa att vi kan prata innan jag ska sova.

Tjing tjong

Bangkok

Nu har jag bokat om resan så att jag kommer vara i Bangkok i två dagar innan jag åker hem till Sverige, yeah! Alla andra som jag känner här i Thailand ska vara där från den tredje december så då tog jag beslutet att jag ska vara där från den fjärde december. Pelle en av killarna här nere berätta att man minst ska vara två dagar i Bangkok för att känna sig nöjd. Det ska tydligen vara väldigt billigt i Bangkok så ni kan ju tänka er vart ni kommer få era julklappar ifrån i år =)

Idag har varit en riktigt molnig dag, regn till och från, en riktigt trist Thailändska dag med tryckande värme. Usch mitt tillstånd är och förblir svettig och klibbig, blä!

Jag började dagen med lite frukost, en äcklig jordgubbsyoghurt, två mackor, iskaffe och en juice, gott gott men inte så mättande.
Efter frukost kom Anna och då satte vi igång med ex-arbetet, vi är uppe i 24 sidor just nu, väntar bara på att få in materialet till resultat. Dock har vi fått lite problem med det i och med att lärarna som Anna hörde av sig till inte kunde men imorgon ska vi lösa detta genom ta kontakt med de två svenska skolorna här nere på Koh Lanta. Vi ska kolla om dem kan testa två av våra lektioner.
Sen gick dagen åt till plugg.
På kvällen var vi iväg och åt middag på ett ställe där det var dyrt och man fick lite mat och knappt någon service, dit går jag aldrig igen.
Ikväll skulle jag tanka mopeden men då gick det inte att få upp sadeln, så imorgon åker min moped in på lagning och då blir jag utan ett tag.

Imorgon blir det mer plugg.

Tjingtjong!

Ta seden dit man kommer

Igår fick vi uppleva en riktigt rolig grej, i slutet av oktober början av november varje år så släpper Thailändarna ut en blombåt i vattnet för att önska sig något i sitt nästa liv eller tur nu i detta liv.
Vi var på ett av hotellen där vi fick bygga en egen båt och äta buffé för att senare på kvällen få skjuts bort till Old town på Lanta.
Det var riktigt roligt att få bygga sin egen båt, jag blev väldigt nöjd med resultatet.

På hotellet där vi var så hade den en tam liten apa, den var verkligen supersöt men lite svår att få en bild på. Det här är den bästa jag lyckades få till.

Grunden till båten var en palmbit som man klädde in med bananblad, bananbladen fäste man med små nålar.

Det var lite pilligt då bananbladen var lite grövre än vad nålarna klara av. Här håller Jenny på och klär in sin båt.

Så här såg min båt ut  till en början.

Det här är Pelle, han går på Thaiskolan här brevid min skola.

Det tog ett tag att få till modellerna.

Jag med min färdiga båt. Ser mer ut som ett blomsterarrangemang.

En bättre närbild på min båt. På båten skulle man lägga en peng, en bit av sin nagel och ett hårstrå från sig själv. Blommorna symboliserar skönhet, pengen rikedom, nageln och hårstråt var en symbol för en själv. När man skicka ut båten skulle man önska sig något tyst för sig själv.

Alice som bor med oss på skolan. Hon var lite av ett proffs för hon hade redan gjort en på sin skola här på Lanta.

Pelle och Jenny, vi satt på flaket på en bil på vägen mot Old town.

Det första vi gjorde när vi kom till Old town vara att sjösätta båtarna, man tände ljuset och rökelsen sen skjutsa man ut dem. Det var lite svårt för det var väldigt mycket vågor just när vi skulle  sätta i våra, Malins båt välte det första den gjorde. Min däremot klara sig en lång bit och ljuset var tänt längst på min. Hmm undra vad det betyder?

Sen gick vi på marknaden och smakade på lite olika rätter, här gör dem en pannkaka.

Jag köpte en ananaspannkaka med choklad, supergod så jag köpte två. Det blev ingen stor shopping på marknaden, jag kom hem med en fotlänk och fem äpplen.

Idag ska jag plugga hela dagen, jag har redan skrivit en A4-sida och det känns skönt.
Nu på morgonen regna det väldigt mycket så det är lite svalare idag, typiskt bra pluggdag!

Tjing tjing!

Åh du fina solnedgång

Idag var jag och Jenny nere på stranden. Jenny sola och jag fick massage. På massagen knäckte hon ut hela min rygg, det var gudomligt, Thailand gör mig gott.
Under tiden som jag fick massage gick solen ner, det blir nästan magiskt att få massage, lyssna på vågorna och se hur det skymmer.

Snart ska vi iväg och äta på ett nytt ställe, för mig i alla fall, det heter Bajen och är tydligen ägt av en svensk. Detta ställe skulle passa mamma perfekt då hon är hammarbyare.
Jag hoppas maten är lika god som på andra ställen.