Ta seden dit man kommer

Igår fick vi uppleva en riktigt rolig grej, i slutet av oktober början av november varje år så släpper Thailändarna ut en blombåt i vattnet för att önska sig något i sitt nästa liv eller tur nu i detta liv.
Vi var på ett av hotellen där vi fick bygga en egen båt och äta buffé för att senare på kvällen få skjuts bort till Old town på Lanta.
Det var riktigt roligt att få bygga sin egen båt, jag blev väldigt nöjd med resultatet.



På hotellet där vi var så hade den en tam liten apa, den var verkligen supersöt men lite svår att få en bild på. Det här är den bästa jag lyckades få till.




Grunden till båten var en palmbit som man klädde in med bananblad, bananbladen fäste man med små nålar.




Det var lite pilligt då bananbladen var lite grövre än vad nålarna klara av. Här håller Jenny på och klär in sin båt.




Så här såg min båt ut  till en början.




Det här är Pelle, han går på Thaiskolan här brevid min skola.




Det tog ett tag att få till modellerna.




Jag med min färdiga båt. Ser mer ut som ett blomsterarrangemang.




En bättre närbild på min båt. På båten skulle man lägga en peng, en bit av sin nagel och ett hårstrå från sig själv. Blommorna symboliserar skönhet, pengen rikedom, nageln och hårstråt var en symbol för en själv. När man skicka ut båten skulle man önska sig något tyst för sig själv.




Alice som bor med oss på skolan. Hon var lite av ett proffs för hon hade redan gjort en på sin skola här på Lanta.




Pelle och Jenny, vi satt på flaket på en bil på vägen mot Old town.




Det första vi gjorde när vi kom till Old town vara att sjösätta båtarna, man tände ljuset och rökelsen sen skjutsa man ut dem. Det var lite svårt för det var väldigt mycket vågor just när vi skulle  sätta i våra, Malins båt välte det första den gjorde. Min däremot klara sig en lång bit och ljuset var tänt längst på min. Hmm undra vad det betyder?




Sen gick vi på marknaden och smakade på lite olika rätter, här gör dem en pannkaka.





Jag köpte en ananaspannkaka med choklad, supergod så jag köpte två. Det blev ingen stor shopping på marknaden, jag kom hem med en fotlänk och fem äpplen.

Idag ska jag plugga hela dagen, jag har redan skrivit en A4-sida och det känns skönt.
Nu på morgonen regna det väldigt mycket så det är lite svalare idag, typiskt bra pluggdag!

Tjing tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0